Ecotrail – tips til virtuelt løp

Av årsaker vi alle vet, er altså årets ordinære løp avlyst. Ecotrail arrangerer derfor et virtuelt løp 30. mai. Vi ønsker å gi deg (og oss selv) en utfordring, rett og slett en real treningsøkt!

18. mai 2020
Tekst: Birger Lukas Eikemo
Foto: Birger Lukas Eikemo/Devold

Først av alt, slapp helt av, Ecotrail skal være hyggelig og gøy. For all del, slitsomt vil det bli, men dette klarer du! Mulig du ikke perser på distansen men du kommer garantert til å sitte igjen med en fantastisk opplevelse. Selv om du nå ikke løper selve løype har du mulighet til å løpe i ditt lokalmiljø og nyte naturperler og kjenne på makspulsen underveis.

Men hvordan stiller man så best mulig forberedt til et løp som Ecotrail? Hva skal til for å komme noenlunde helskinnet gjennom de lengste distansene. Vi har tatt en prat med Birger Lukas Eikemo, Regionsjef i Anton Sport, som har fullført 80 km 3 ganger, og 31 km en gang, om hva han mener man bør huske på både i forkant, underveis og i etterkant av løpet.

Nesten uansett hvilken distanse du skal løpe er det en ting som gjelder i forkant, start treningen tidlig nok! Kanskje dumt å nevne dette nå, men du har sikkert vedlikeholdt treningen i disse tidene selv om det har vært usikkert på om løpet kan gjennomføres eller ei.

Men forberedelser gjelder ikke kun fysisk trening, det gjelder også utstyret du har tenkt å bruke før, etter og viktigst under løpet. Har du nok kilometer i banken til å kunne holde det gående i flere timer, er ikke Ecotrail et løp man skal frykte, men en merkedag man skal se frem til med stor glede. Man må forberede seg på en tøff dag på «jobben» med en fantastisk stolthet som premie, når man vel kommer i mål.

På bena

Det har vært strålende vær hvert år under Ecotrail, og stort sett tørre og fine traseer å løpe i. Dette har gjort at mitt skovalg har endt på Hoka Clifton hver gang. Det er skoene jeg har trent mest i, og som jeg har vært 100 % sikker på at ikke ville by på problemer, vondter gnagsår etc.. Sko og sokker er ting som ikke skal by på negative overraskelser. Dette er en sko uten knaster, men som likevel fungerer veldig bra på et løp som Ecotrail, hvor underlaget er såpass variert, men det må være tilnærmet tørre løyper. Det er flere faktorer som spiller inn, men en modell med godt grep og god demping vil være å foretrekke. Fra Hoka, et av merkene hos Anton Sport, vil også modeller som Speedgoat 4 eller Challenger ATR 5 være gode valg i tillegg til min favoritt.

Når det kommer til valg av sokker er tynne tekniske sokker å anbefale. Det er uendelig med varianter på markedet. Jeg sverger til Nike sin Elite sokk, men det viktigste er at du tester sokkene du ønsker å bruke i forkant. Husk, de skal sitte godt, bygge lite i skoene, og du skal ha de på i mange timer. Da skal du ikke la disse stjele fokus, eller skape vannblemmer/gnagsår under årets viktigste løpedag. Ikke alltid så lett å unngå dette, men vi som løper mye er på kontinuerlig jakt etter de perfekte sokkene.

Ernæring

Mat og drikke underveis en et «must» for at du ikke skal gå på en real smell, og det kan faktisk i ytterste konsekvens være livsfarlig. Denne gangen må man ha med alt selv siden du ikke har mat og drikkestasjoner som det vanligvis hadde vært.

Jeg anbefaler å ha med et par tre energibarer, gel fra Enervit, og litt snacks du liker til periodene mellom stasjonene. Jeg har også hatt litt ekstra energidrikk (pulver) i sekken som jeg har benyttet til å fylle opp flaskene mine med. Noen velger å løpe med drikkeblære i vesten, mens andre går for flasker foran på vesten. Begge deler fungerer fint.

Her kommer det jo helt an på hvor langt du skal løpe, men Enervit har det meste du trenger. Ta en titt på skjemaet under for å se hva de anbefaler og er du usikkert kan du ta turen innom din nærmeste Anton Sport butikk for gode tips og råd.

Bilde: Enervit

Løpesekk og annet utstyr

Nå er det viktig at du har med det du selv trenger til løpet. En tynn vindjakke, drikke, energi, mobil, id kort. Osprey sin Duro serie byr på et bredt spekter av modeller. Test også noen lengre treningsøkter i forkant med «full» oppakning, så du er trygg på at utstyret ikke skaper ubehag, eller påvirker løpeteknikk eller utholdenheten.

Du har med stor sannsynlighet satt deg et mål om forventet sluttid og samtidig regnet deg frem til hva du skal ha snittfart pr kilometer underveis. Den største utfordringen når det gjelder jevn kilometertid, er en veldig kupert løype og mange høydemeter som skal forseres. Vi holdt jevn fart på flatene og gikk i motbakkene. Mange av disse er over snittet bratte og lange, og vi fant ut at det var mer å hente på å gå disse. Spare krefter der man kan, og heller holde jevn fin flyt bortover og nedover. Når man tar livet litt mer med ro i bakkene, får man også mulighet til å snakke med andre løpere som er ute på kraftanstrengelsen. Man får muligheten til motivere noen som er langt nede i kjelleren, eller selv få et klapp på skulderen av en som passerer lekende lett, mens man selv har det litt tøft. Du får kanskje muligheten til å gjengjelde det klappet på skulderen litt senere på dagen, for dette er langt og det kan fort skje at du tar igjen noen som passerte deg for noen timer siden. Uansett vil jeg anbefale bruk av en sportsklokke med pulsmåler. Da er det enkelt og følge med på både kilometerne og at man ikke ligger for høyt i puls.

Bekledning

Valg av bekledning er et punkt jeg ikke har nevnt, men jeg har fått veldig sans for ull etter at jeg testet det for noen år siden. Både kjølende når man trenger det og samtidig holder det godt på varmen selv om det blir fuktig. Har heller aldri opplevd såre brystvorter, men det kan være en ide å tape med sportstape for å være 100% sikker her. Devold har kommet med en fantastisk løpekolleksjon det er verdt å sjekke ut. Tynne ulltrøyer og løse armer som kan rulles ned hvis man blir for varm. At ull ikke lukter har også sine klare fordeler når du skal være ute i timesvis å kjempe. Kompresjonsleeves på leggene og kort tights eller shorts er å anbefale.

Min utstyrsliste:

  • Løpecaps
  • Løpebriller
  • Løpevest med drikkeflasker 2 stk 500 ml
  • Shorts
  • Trøye
  • Kompresjon sleeves på leggene
  • Løse armer (hvis det er litt kjølig tidlig)
  • Vindjakke
  • Ekstra sokker
  • Pulsbelte + fulladet pulsklokke
  • Gode sko
  • Gode tynne sokker
  • 2 barer + 3 gel og sikkert en snickers. Resten tar jeg fra stasjonene
  • Mobiltelefon og visakort
  • Racebelt så jeg slipper å ha startnummer på trøya

Masse lykke til!

Din handlekurv

Ingen varer

Hos antonsport.no får du gratis frakt
ved kjøp over 1000,-
(gjelder ikke sykler og ski)

Gratis og enkel retur

Send oss en mail hvis du ikke
finner det du leter etter!