Historien om Anton Sport

Høsten 1932 starter Anton Hansen en sportsforretning på Stabekk. Bedriften, som holder hus i en delt enebolig på nedre Stabekk, skal vise seg å bli starten på en lang historie med sportsglede. Anton er selv en aktiv idrettsmann og deler gjerne av sine egne erfaringer. Selv om tidene er dårlige og en dags omsetning kan være så lav som 75 øre holder Anton fast ved å selge riktig utstyr til store og små.

26. aug. 2022
Tekst: Anton Sport
Foto: Anton Sport

I 1938 stiftes aksjeselskapet Anton Hansen AS og kort tid senere flytter butikken litt opp i bakken. Navnet Anton Sport blir først registrert i 1942 gjennom «styret for det industrielle rettsvern».

Påsken 1971 flytter Anton Sport igjen, denne gangen til et nybygg i Gamle Drammensvei 48. Anton Hansen dør i 1974 og hans barn Bente Nyquist og Per Anton Hansen overtar driften. Per Anton blir daglig leder og i 1983 kjøper selskapet Roar Stendahl Sport AS på Bekkestua. Den nye butikken er en suksess og allerede i 1987 utvider man butikken.

Per Anton og Bente oppretteholder den gode servicen og fagkunnskapen Anton var kjent for, og utvidet drift gir mersmak. I 1989 åpner man derfor en ny butikk på Østerås Kjøpesenter. Til tross for den lille størrelsen på bare 160 kvm driver man godt her i ti år før butikken blir for liten.

I 1991 flytter Anton Sport Stabekk nok en gang, denne gangen til lokalene som huset butikken på Stabekk frem til våren 2016, til fordel for en utvidelse av butikken på Bekkestua. Anton Hansen var en av grunnleggerne av Intersport i Norge og Anton Sport var derfor tilknyttet denne kjeden i mange år. I 1995 åpner man en femte butikk, denne gangen på Sjølyst. Per Anton er fremdeles daglig leder for familiebedriften.

På samme tid, et helt annet sted i Oslo, åpner Morten Borgersen sin sportsbutikk på Colosseum Senter på Majorstua. Dette blir raskt en av Norges best driftede sportsbutikker. På kort tid opparbeider butikken seg mange faste kunder og blir særlig kjent for sitt gode utvalg av merkevarer og mange gode kjøp.

Anton Sport blir i 1996 kåret til «Årets Handelsbedrift» i Asker og Bærum. Samme år åpner man butikk i Sandvika, først på Løkketangen Senter. I 1998 flyttes butikken til Claude Monets Allé. Anton Sport teller nå syv butikker (man har åpnet en ny filial på Bekkestua) og 66 år etter at Anton Hansen startet salget av sportsartikler på Stabekk er Anton Sport en betydelig aktør på markedet.

I Oslo sentrum går Morten Borgersen med planer om ekspansjon og selskapet Mobo Sportsholding blir stiftet når man i 1999 åpner en ny butikk i Vika. Året etter åpner en tredje butikk på Grorud. Lønnsom drift, kjente merkevarer og gode kjøp er stikkord som gjør butikkene attraktive. Samme året kjøper derfor selskapet Sportskameratene seg opp som medeiere i Mobo Sportsholding.

I 2001 er det tid for et nytt kapittel i Anton-historien. Selskapene Anton Sport og Mobo Sportsholding fusjonerer og Anton Sport, slik det fremstår i dag, er skapt. I fusjonen inngår Anton-butikkene: Stabekk, Bekkestua, Sjølyst, Sandvika samt Mobos butikker på Colosseum, Vika og Grorud. Visjonen er å videreføre den tradisjonelle faghandelen i en moderne og spennende drakt. Den oransje fargen ble valgt for å være tydelig og annerledes. Anton Sport skal være best på merkevarer og service.

Anton Sport Stabekk bygges om og etableres som Norges beste skibutikk. Lars Greverud og Erik Jacobsens selskap Skiservice ble kjøpt og flyttet fra Kirkerudbakken til lokalene på Stabekk. Anton var kjent for sin kompetanse på ski og sykkel, i tråd med denne tankegangen blir også Sykkeldelisk innlemmet i Anton familien. Oslo beste sykkelbutikk bidrar til et kompetanseløft og blir en viktig brikke i Antons sykkelsatsing med blant annet sine egenproduserte Gekko-sykler.

Anton Skiservice - fast leverandør for flere av landets beste alpinister,
Sykkeldelisk - kjent som Oslos beste sykkelbutikk.

Ting skjer raskt og året etter åpnes den første nye butikken etter fusjonen. På CC-Vest etablerer Anton en liten og moderne butikk som stryker kjedens posisjon på Oslos vestkant. Planene for ekspansjon er fremdeles store, og man åpner senere samme år Anton Megastore i Sandvika. Her blir det lagt ned betydelig ressurser i konseptutvikling som skal være tegnende for kjeden i tiden som kommer.

Anton Sport har vokst fra en lokal butikk på Stabekk til en stor aktør og en betydelig kjede i norsk sportsbransje. Ambisjonene om fortsatt vekst er ikke redusert og i 2005 åpner man hovedkontor på Høvik. Salgordet «Nok snakk» og visjonen «Best på sport i Europa» festes på papiret. På Høvik bygges det opp en organisasjon med ambisjonene om stor vekst i tankene.

Kjeden er i medvind og blir i 2006 kåret til «Årets sportsbutikk» og i 2007 «Årets handels- og servicebedrift» i Oslo. De ansatte er en viktig faktor til suksessen. Det blir raskt tydelig at dyktige og lidenskapelige selgere utgjør hjertet i Anton Sport. Gleden er derfor stor når resultatet i 2007 fører til at hele kjeden reiser til nettopp St. Anton.

Gledesrusen går midlertidig fort over når finanskrisen slår til for full kraft. Etter mange år med høy vekst er det nå «back to basic». Alle nyetableringer blir skrinlagt og organisasjonen blir trimmet på toppen. Uten planer om ekspansjon er det heller ikke behov for en stor administrasjon.

Etter et tøft 2008 rettes blikkene fremover. Anton blir en del av Sport 1 systemet, men beholder sin eierstruktur. Fremdeles er det Morten Borgersen som står ved roret, støttet av blant annet Per Anton Hansen. Med kostnadskutt og entydig fokus på eksisterende butikker begynner ting sakte, men sikkert igjen å peke oppover.

Selv om hverdagen blir mer og mer digital, ser Anton Sport også viktigheten i de fysiske butikkene, der vi møter kunden og kan gi vår ekspertise og råd slik at kunden får akkurat det sportsutstyret de trenger.

Med en dreining av markedet mot en stadig mer digital hverdag, og et helhetlig uttrykk i alle flater, har man de senere år lagt ned betydelig ressurser på å tilby en stadig bedre nettbutikk. Fra en forsiktig start med oppkjøpet av Sportsnett i 2007, er dette i dag en sentral del av driften. Selv om hverdagen blir mer og mer digital, ser Anton Sport også viktigheten i de fysiske butikkene, der vi møter kunden og kan gi vår ekspertise og råd slik at kunden får akkurat det sportsutstyret de trenger.

Flere butikker kommer stadig til under Anton-paraplyen. Kjeden er nå representert fra Liertoppen i vest til Jessheim og Lillestrøm i øst, og så langt syd som Ski som siste tilskudd. Felles er at alle butikkene er heleide av konsernselskapet Mobo Sportsholding. Høsten 2022 feirer Anton Sport 90 år. Fra starten av har de ansatte vært en viktig faktor til suksessen. Med deres fagkunnskap og lidenskap utgjør de hjertet i Anton Sport.

Målet er fortsatt å tilby Europas beste service, kjente merkevarer, fagkunnskap og gode kjøp.