– det perfekte valget når du ikke har lyst til å velge
Der asfalten slutter og grusen begynner vil en vanlig landeveissykkel ha sine begrensninger. Samtidig ønsker du å kunne bruke bukkestyre de første to milene før markaturen virkelig begynner. I et langstrakt land som Norge, med nesten uendelig tilgang av turområder, vil en blandeveissykkel være et godt valg for veldig mange. Dette er sykler som er klar for eventyr.
Når man i tillegg tar med i beregningen at Birkebeinerrittet har fått en egen klasse for CX og gravel, er dette en kategori flere bør få øynene opp for.
For et utrent øye ser disse ut som landeveissykler, noe som ikke er helt feil. Dog er det noen vesentlige forskjeller. Det er vesentlig bedre klaring til dekket, slik at man kan benytte bredere dekk med knaster, som gir bedre grep og komfort på grus. Syklene har ofte en større girutveksling, lette for å enkelt komme opp bratte kneiker og tyngre for å holde farten oppe på flatene og nedoverbakkene. I tillegg har rammene muligheter for godt med oppakning, ypperlig til turer over flere dager.
En blandeveisykkel innbyr til en mer avslappet og behagelig sittestilling, godt egnet til lengre turer der komfort er viktigere enn aerodynamikk. De skiller seg også fra cyclocross syklene med slakkere vinkler, lengre kjedestag og lavere krankhus, som gir mer stabilitet på løst underlag og i høyere fart.
En av de kanskje mest unike tingene ved gravelsyklene er mulighetene for montering av bagasje og vesker. På styre, på siden av gaffelen, inni rammen, på setepinnen er de mest vanlig stedene. I tillegg har man gjerne en eller to ekstra plasser å sette flaskeholdere. Syklene er perfekt tilrettelagt for camping på sykkelsete, der det nesten ikke er begrensninger på hva du kan ta med deg.
Ettersom det er god klaring til dekket, er montering av brede piggdekk og eventuelt heldekkende skjermer en smal sak på denne typen sykler. Det er også en fordel at gravel sykler nesten utelukkende leveres med skivebremser. En ekstra trygghet på glatte norske vinterveier.