Terrengsykkel velger du om du skal sykle på stier. Til asfalt og harde grusveier er det mye annet som er bedre. Det finnes spesialiserte terrengsykler for ethvert behov. Jo lengre dempervandring og slakkere vinkler, jo bedre er den nedover og på grovt underlag.
Den typiske terrengsykkelen har kraftige dekk, rett styre og lavere girutveksling enn landeveissykler. De fleste nye terrengsykler kommer med skivebremser og 29" hjul. Fremkommeligheten gjør at terrengsykkelen på en måte ble standardformatet for alt-mulig-sykler en gang på 90-tallet. De går stort sett overalt, og til bysykling krever de ikke så mye finesse for å manøvrere og kommer seg greit ned trappetrinn og fortauskanter. En helt alminnelig terrengsykkel mellom 6-10.000 er fortsatt den mest populære typen brukssykler her i landet.
Mange bruker dem faktisk også til å sykle i skogen med, og blant disse er variasjonene nesten endeløse. Du har stisykler, rittsykler, ”Birken-sykler”, topptursykler, utforsykler, freeridesykler, dirt-sykler, etc.. Selv er vi litt usikre på hva som er hva noen ganger, men det er ikke så farlig. For de aktive syklistene nøyer vi oss med litt færre kategorier:
Folk som foretrekker moro på sti og teknisk terreng bruker fulldempere med mer vandring for å kunne sykle fortere over ujevnt underlag. Stisykler har bredere og grovere dekk, mye vandring og en sittestilling som flytter rytterens vekt lenger bak, samt slakkere styrevinkel for bedre kontroll nedover.
Om du det du liker aller best er å være langt vekke fra trafikk og byens mas er smale stier og brede dekk å anbefale. Her har vi plukket ut noen fulldempere vi anbefaler for førstereis og noen ekstreme sykler for den kresne.
Stisykkel med litt ekstra drahjelp. Terreng-elsykler som gjøre terrenget enda mer morsomt.
Hardtails med 29" hjul er sykler for aktive terrengsyklister. Vekt og stivhet er en absolutt prioritet. Blant de som sykler terrengritt i Norge, er mange mest opptatt av Birkebeinerrittet og lignende ritt på grusveier passer perfekt for stive sykler med låsing på dempegaffelen (eller til og med stive gafler) og dekk som sørger for minimal rullemotstand.
29" er den ikke lenger så nye hjulstørrelsen på terrengsykler. Store hjul gjør stein, røtter og ujevnheter mindre, og sykkelen sluker hindringer som ellers ville sendt en rytter på mindre hjul rett over styret. Det er særlig blant ritt- og stisykler at store hjul er en fordel.