14. mars 2018
Tekst: Lars Blesvik
Foto: Strava og Cannondale

Å sykle i Nordmarka på vinteren er mye lettere enn mange tror. Løvenskiold ønsker å holde marka åpen og levende, og med fastboende flere steder er det mange fine turer langs vinteråpne skogsbilveier. I tillegg er det mange stuer i marka, og de har åpent nesten alle dager, så her kan dere sjekke ut skiforeningen.no for å se hvor lenge de er åpne.

Her skal jeg fortelle om fire av mine favoritter, med litt forskjellig vanskelighetsgrad. Alle turene tar utgangspunkt på Røa, ytterst i Sørkedalen, og slutter enten tilbake på Røa, eller til Brekke, ytterst i Maridalen. Alle turene er tenkt for vinterutstyrt sykkel, piggdekk er stort sett anbefalt.

Kobberhaugshytta

Dette er den korteste turen, med den flotte Kobberhaugshytta som mål er det en veldig fin begynnertur, og en tur som inneholder akkurat nok utfordringer for de fleste.

Fra Røa sykler du til Bogstad, og inn i Sørkedalen. Forbi Bogstad Gård, og til høyre inn på Zinoberveien. Alt her er man av saltede veier, og kan begynne å la roen senke seg. Kryss veien under Wyllerløypa, og klatre opp forbi Ringerike Gård, så føles det som du stuper rett inn i skogen, selv om det bare er hundre meter fra den mye mer trafikkerte Sørkedalsveien.

Etter å ha syklet gjennom Brenna Gård slanger Sakariasveien seg opp i lia til høyre, og man passerer inn på Løvenskiold sine veier. Dette er turens lange klatring, og man tar seg fra dalbunnen opp til Finnerud Sportsstue, i første omgang 200 høydemeter klatring. Skulle man trenge det har Finnerud servering på lørdager og søndager, men man er ikke langt fra målet her. Etter bommen ved Finnerud er det 500 meter til man tar til høyre og er på siste strekket til Kobberhaugen. Her kommer turens siste klatring, med 70 nye høydemeter før du står utenfor Kobberhaugshytta. Dette er en av markas aller flotteste hytter, ta deg tid til en tur inn om de er åpne, onsdag til søndag gjennom mesteparten av vinteren. Turen hjem er ned bakken i samme spor som du lagde opp, og tilbake til Røa. Her kan Baker Hansen varmt anbefales som en avslutning.

Lengde 27 km, 611 meter klatring. Antatt tidsbruk fra Røa: Litt under 2 timer

Last ned ruten fra Strava

Om du ble inspirert til å ta samme tur, men er litt usikker på hvor den går kan du laste ned ruten vi har laget på Strava.

Ring4

Dette er en klassiker i marka, sommer som vinter. Navnet er et spill på at denne ruten legger seg som en naturlig ytterste ringvei om Tigerstaden, og at trafikken på ruten til tider kan minne om rushtid på Ullernchausséen. Slik er det ikke vinterstid.

Dette er en av hovedferdselsårene i marka, og forholdene er nesten alltid gode, med skraping og jevnt, fint underlag året rundt. Turen starter som ruten til Kobberhaughytta, men der man tar til høyre etter Finnerud fortsetter du i stedet rett frem, og klatrer opp til Sakariashøgda, 291 høydemeter over dalbunnen i Sørkedalen, og med 432 meter over havet turens høyeste punkt. Herfra går det radig, på raske veier ut på landtungen mellom Østre og Vestre Fyllingen, før man kommer til den lille broen mellom dem. Her vender turen østover, og om du er ute på kveldstid benytt anledningen til å se på lysene fra byen over trærne på din høyre side. Litt opp og ned så triller du forbi markas storstue ved Bjørnsjøen, Kikut. Her har de åpent nesten alle dager, er det lys ved døren er de oppe, og de har også døgnåpen varmestue om kulden skulle være for hard. På varmestuen står det oftest boller, og det er automat med varm og kald drikke. Husk kontanter til automaten. Tar du deg først tid til å sette deg inn på Kikut burde du ta av jakke og sko, og la dette tørke litt før du går ut igjen. Noe av det farligste på vinterturer er frostskader, og våte sko og hansker øker risiko for dette.

Etter Kikut sykler man videre langs veien mot Fortjern, og opp den infame Dødarebakken til Rådalshøgda før man slipper seg ned til Bjørnholt. Også her er det servering i helgene, veldig gode boller. Noen vintre kan man ta snarveien over Bjørnsjøen fra Kikut til Bjørnholt, om forholdene er harde, eller til og med bare på isen. I så fall anbefaler jeg å sykle ut på isen ved Kutangen, like før broen ved Fortjern, heller enn å prøve ned bakken ved Kikut. Fra Bjørnholt er det raske fine veier ned til Skjersjøen, og før du aner ordet av det triller du ut i Maridalen. Her avslutter man langs veien ut ved Brekke, og tilbake til trafikk og mas.

Lengde 37 km, 724 meter klatring. Antatt tidsbruk fra Røa: Litt under 3 timer.

Sandungenrunden

Denne turen kan også kalles Løvenskiolds hyttetur. Det er to hovedruter gjennom Nordmarka vinterstid, Ring4 forbi Kikut, eller forbi Sandungen. Her oppe er man i hjertet av Nordmarka, med den flotte Sandungen Gård som en av markas største bebyggelser. Det finnes flere varianter her, men dette er min rute, som tar deg tilbake til utgangspunktet på Røa.

Start inn Sørkedalen, og ta av inn på Zinoberveien som rutene over. Istedet for å ta til Høyre opp Sakariasveien triller du opp til Elveli parkeringsplass, og holder på venstre side av denne, inn på Langliveien. Nå er du i gang med turens lengste klatring, 5,5 km og nesten 240 høydemeter. Opp langs Langlidalen, til Teigåsen, før det flater ut langs Langlivann, med små brytninger opp og ned til du kommer til Kringla. Her holder du høyre, og selv om du nå i over fem kilometer har syklet langs Langlivannet ser man det for første gang til høyre akkurat i det en ny klatring starter. Denne klatringen fra Langlivannet til Sandungen lever opp til navnet sitt, Langlia. Over to kilometer stiger det nesten 140 meter, og det er brattest fra start. Ta det med ro, og pass på at du ikke blir for svett og varm. Fuktighet i tøyet øker sjansen for at man fryser i nedoverbakkene som kommer.

Langs Sandungen stopper jeg ofte og nyter stillheten. Her er man midt i Nordmarka, og det eneste som kan skimtes av sivilisasjon på det første strekket langs vannet er det svake lyset over trærne i sør som er Oslo, tyve kilometer unna. Du har faktisk hatt en snartur inn i Buskerud fylke, og etter å ha passert Sandungen Gård får du også et kort besøk i Oppland. Siden vender nesen sørover og du tar til høyre etter å ha syklet opp fra Sandungskalven, rutens nordligste punkt. Herfra er det lett terreng sørover, med Sandungen på høyre side, før man passerer Vestre Hakkloa gård, og får Hakkloa på venstre hånd. Ved enden av Hakkloa holder man til høyre, og triller snart forbi Kikut. Legg gjerne en stopp inne ved peisen, eller i varmestuen.

Heretter følger man Ring4 tilbake, forbi Finnerud og ned Sakariasveien, og ut i Sørkedalen. Om du ønsker å kutte ned på transportsykling kan et tips være å ta bil til Elveli parkeringsplass, ellers trill ut Sørkedalen, til en fortjent bolle på Røa

Lengde 56 km, 981 meter klatring. Antatt tidsbruk fra Røa: 4 timer.

Langtur om Stryken

Dette er en langtur, for de fleste en heldagstur på vinterføre, turen tar en gjennom noen virkelige perler i Nordmarka, og på en rute man sjelden møter andre syklister. Det er litt mer navigasjon på denne turen enn de andre, og man kommer ikke forbi noen stuer, så husk proviant, og nødsett med verktøy, og kanskje en varmeduk om uhellet skulle være ute.

Turen går i samme rute som runden om Sandungen, men der du er på det nordligste ved Sandungskalven vender den ytterligere nord, og du sykler mot Stryken Stasjon. Her stuper du ned noen av de flotteste veiene i marka, i en bekkedal ned mot Skillingen. Faktisk krysses fylkesgrensen mellom Oppland og Akershus seks ganger før det flater ut fra Skillingen og ut over Riksvei 4 til Stryken Stasjon.

Nå er du på det nordligste punktet på turen, og forhåpentligvis med solen i ansiktet hele veien hjem. Følg Hadelandsveien sørover ganske nøyaktig en kilometer, før du tar av til høyre, og på ny befinner deg i skogen. Nå har du gitt bort mange høydemeter, og over de neste 15 kilometer skal du både ta og gi bort flere meter. Dette partiet følger nydelige skogsbilveier opp mot Nordvann, hvor man holder venstre, og sykler sørover. Følg skilt mot Hakadal Verk. Her mellom vannene sykler man igjen litt nedover, men ikke helt ned til Hakadal Verk. Hold høyre mot Ørfiske og Movann stasjon 2 kilometer etter dammen på Trehørningen, og så er man på siste strekket. Følg skilting mot Movann forbi Ørfiske, og så er det ut på asfalterte veier og ned i Maridalen.

Nesten hele denne turen går i utkanten av “befolket” område av marka, så det er viktig å ha med seg drikke og mat. Et tips er å ta en flaske på ryggen, og ha en isolert flaske på sykkelen, så det ikke bare blir is når du forsøker drikke. Flasken på ryggen tar varme fra deg og holder seg drikkbar hele veien. I tillegg er det lurt med et par poser gel eller liknende om kroppen går tom.