Gode lykter til vintersykling
23. feb. 2018
Tekst: Lars Blesvik
Foto: Cannondale og Knog

22 eller 23. september er dag og natt like lange. Dette er den definitive farvel til lange lyse sommernetter, det markerer starten på slutten. Høstjevndøgn starter den mørke tiden.

Med mørket kommer mange behov. Noen trekker på seg flanellspysjamasen, finner frem den gode boken og en stor kopp med te, og starter nedtellingen til solen kommer tilbake. Jeg dykker ned i utstyrskassen og leter frem flombelysningen. Å sykle i mørket gir en helt annen ro for meg. Det flytter fokus nærmere, og gir en helt annen følelse av bevegelse. Tyve kilometer i timen føles som førti, tredve er som fritt fall. Det er adrenalin på en måte man sjelden opplever på smale dekk. Men, jeg har en del erfaringer fra dette med lykter som jeg gjerne vil dele med dere.

For meg betyr å sykle i mørket å søke vekk fra hovedveier, enten langs øde landeveier, eller langs grusveiene i marka. Derfor er en del av disse rådene også med tanke på sikkerhet. Først og fremst: du trenger tre lykter. En primærlykt foran, en reservelykt, og en baklykt.

Primærlykten i front bør være av det kraftige slaget. For sykling langs landeveien er typisk 600 Lumen maks effekt og oppover nødvendig. For å sette ting litt i perspektiv, så trenger man vanligvis omtrent 20 Lumen effekt for å kunne lese en bok. Skal du ut i skogen vil jeg anbefale minst 1000 Lumen, I skogen er det mindre reflekterende flater, og for å ha en trygg oversikt fremover trenger man mer lys. Min favoritt her er Silva Exceed, som med en sensor registrerer vinkelen på lykten, og automatisk justerer hvordan lyset kastes fremover for å optimalisere effekten.

Bilde: Cannondale

Reservelykten er en sikkerhet, men også en lykt jeg bruker mye. Primærlykten er ofte så sterk at å benytte den i trafikken er ubehagelig for dine medtrafikanter. Tenk fjernlys i øynene. Derfor har jeg med meg en god lykt med reflektor til bruk i trafikken. I tillegg skal lykten være en nær fullgod reserve, men ofte med mindre batteritid. Slutter primærlykten å fungere, så er turen over, og oppgaven blir å komme seg til opplyste veier på reservelyset. Her har jeg i lang tid brukt den fabelaktige Knog Blinder Road 400, som er en nær fullverdig erstatning for en stor lykt, men med mindre batterikapasitet.

Blinder Mob Eyeballer Front

Knog

Blinder Mob Eyeballer Front

Unisex
499,-

Baklykten er en lykt for å bli sett, ikke å se. Sånn sett er den et enklere valg enn andre, den skal være rød, den bør sitte godt synlig bak på sykkelen, og den burde være enkel å operere. Men, en synd gjør mange med denne: Blink. Sykler man sammen bør man, for å skåne sine medryttere, aldri sykle med blinkende lys. Det blinkende lyset får pupillene til å åpne og lukke seg, og gjør at man ikke har nok åpning når lyset slukker, og samtidig får for mye inn når lyset tennes. Dette svekker nattsynet mye mer enn et jevnt lys, som også gjør deg godt synlig for bilistene. For dine medsyklisters skyld, alltid jevnt lys når man sykler sammen. Min anbefaling er å ha en lykt med minst 40 Lumen effekt, for å gjøre deg synlig for bilister. En svært god modell er Knog Blinder Mob V, som gir kjempegod synlighet, men også muligheten til å sette den på et lavt nivå, og ikke forstyrre dine medsyklister.

Bilde: Knog