Grusbanking til Kikut

Treningsrute for Birkebeinere

Om du har planer om å stille til start i et eller flere turritt denne høsten, er dette en fantastisk fin treningstur.

Med start på Hammern i Maridalen tar grusveien deg oppover omtrent hele første halvdel, men bakkene er akkurat ikke så bratte at du ikke finner flyten.

04. mars 2020
Tekst: Anton Sport
Foto: Skiforeningen

Om du starter sykkelturen fra Sagene opp Maridalsveien går det jevnt oppover helt forbi Bjørnholt, og du sanker over 400 høydemeter de første 15 km. Med andre ord er det duket for innbytterpuls og sure bein om du ikke er litt varm før du begynner å tenke på Strava-segmentene.

Det går jevnt oppover, men aldri så bratt at du ikke kan holde fin fart. Så fort du kommer inn i marka kan du nyte fuglekvitter og solskinn som glitrer i Skjærsjøen. På toppen av bakken etter Bjørnholt kommer den første skikkelige nedkjøringen som snor seg ned til Bjørnsjøen. I bunn kan du ta veien til høyre som tar deg østover mot Hakadal, eller rett frem over brua mot Kikutstua.

Bollestopp på Kikutstua

Vel fremme ved Kikutstua er du ca halvveis, og avhengig av målet med turen kan du velge å legge inn et lite bollestopp, eller sykle rett forbi om du er på en skikkelig treningsøkt. Om solen skinner anbefaler vi å stoppe for et lite pust i bakken og nyte utsikten over Bjørnsjøen fra baksiden av Kikutstua. Vi er svake for kanelboller, og på Kikut finner du kanskje en av byens aller deiligste.

Bilde: Utsikten fra Kikutstua

Fra Kikut skal du holde til venstre slik at du kommer rundt Østre Fyllingen og starter stigningen opp og over til Sørkedalen. Fra broen innerst i Østre Fyllingen går det slakt oppover de neste 3,5 kilometerne før det stuper ned over 250 høydemeter mot Finnerud og Sørkedalen.

Siste del av turen fra Sørkedalen Landhandel til Bogstad Camping kan du måle krefter mot landeveissyklistene som trener inn og ut av Sørkedalen, eller så sykler du indre vei langs Zinoberveien.

Last ned ruten fra Strava

Om du ble inspirert til å ta samme tur, men er litt usikker på hvor den går kan du laste ned ruten vi har laget på Strava.